•Klassisismen innebærer et større brudd med barokkens vesen.
•Klassisistene knytter seg til de estetiske idealene fra antikken: enkelhet, klarhet, orden og beherskelse.
•Mer viten om antikken med arkeologene - blant annet gjennom kunnskap fra utgravingene av Pompeii.
•Klassisistisk kommer av ordet classicus = fremragende og forbilledlig.
•2000 år gamle verker hadde kvalitet!
•Viktig å strekke seg etter forbildene selv om man aldri kunne lage noe så fullkomment som antikke skrifter!
•Slike holdninger kom til uttrykk blant annen halvdel av 1600-tallets forfattere: Racine og Molière (sistnevnte arbeidet ved hoffet hos Ludvig 14.!)
•Fra ”Moralske fabler”: Om geitebukken som lot skjegget sitt rake. ”Den pedagogiske fabelen” var en sjanger fra antikken. Holberg har åpenbart klassisismens idealer!
•Fabelen forteller oss at regler bør følges, at avvik har liten anseelse, og moderasjon anbefales.
•Tro på fornuft og på at det nytter å kjempe for framskrittet.
•Godhet og fornuft vekkes av kunnskap og innsikt.
•Nye sjangre som: aviser, tidsskrifter og leksika er eksempler på 1700-tallets iver etter å spre opplysning og kunnskap.
•Tro på menneskenaturen. Vid toleranse. Frihet og likhet.
•Tanken om frihet og likhet førte blant annet til den franske revolusjonen i 1789.
•Kravet om beherskelse og fornuft var lite forenlig med opprør og revolusjon … bevegelse mot nye stilretninger, der følelsene kom til å få første prioritet!
Dette er bare det Kari Anne har lagt ut på it's.
Kanskje jeg legger ut noe av mitt eget, etterhvert. Men ikke nå..!
Oversikt over modernistisk lyrikk
for 16 år siden
1 kommentar:
Gratulerer! Du er godt i gang med fagbloggen din! Jeg GLEDER meg til å følge med her! Test ut om dette er et godt lærings-redskap for deg!
Beste hilsen Kari Anne :)
Legg inn en kommentar